Zorgvisie

Bij het ontwikkelen van onze zorgvisie zijn er vanuit het team een 5-tal kernwoorden naar voor geschoven die wij als school belangrijk vinden. Dit zijn communicatie, welbevinden, krachtige leeromgeving, elk kind telt en gezondheid. Deze vijf kernwoorden hebben we gekoppeld aan de 4 begeleidingsdomeinen van het decreet leerlingenbegeleiding

Deze visietekst is geschreven nadat voorgaande acties hebben plaatsgevonden. Het is een samenvatting van de informatie vergaard op deze verschillende momenten.

Visietekst:

‘Zorg’ bieden aan een kind doe je als leerkracht niet alleen. We vinden het in Klavertje 3 belangrijk om ook de ouders, de kinderen en de andere collega’s te betrekken bij dit proces. Daarom is voor ons een transparante communicatie een sleutel tot succes. We hanteren hiervoor verschillende kanalen. Denk maar aan het rapport dat wij talentenboek noemen, de kijkwijzer in de kleuterschool met vragen over je kind, om het oudergesprek voor te bereiden, ons volgsysteem, kind – en oudergesprekken, … Deze communicatie gebeurt in alle lagen van het zorgcontinuüm en binnen alle begeleidingsdomeinen.

Leren en studeren:

In onze school willen we een krachtige leeromgeving aanbieden aan onze kinderen. Een leeromgeving waar er kans is om te experimenteren, te onderzoeken, actief aan de slag te gaan om de leerdoelen die we voorop stellen te bereiken. We gebruiken hiervoor verschillende uitdagende werkvormen. Op deze manier verwerven de kinderen niet alleen hun leerdoelen, maar leren ze ook sociaal vaardig te zijn en op een aanvaardbare manier hun gevoelens te uiten. De verschillende werkvormen zorgen er eveneens voor dat we makkelijk kunnen werken op maat van de kinderen.

Wanneer het aanbieden van een krachtige leeromgeving en uitdagende werkvormen niet voldoende is om de leerdoelen te bereiken, schakelen we verhoogde zorg in.

In de verhoogde zorg gaan leerkrachten én zorgleerkrachten samen de leeromgeving uitbreiden of aanpassen. Tijdens onze zorgbabbels bekijken we welk doel we vooropstellen, welke acties we hieraan koppelen en wie wat doet. Na een aantal weken evalueren we de acties en sturen we bij waar nodig. Dit kan door extra acties in te plannen of hulp in te roepen van externen bv. logo, kine, .. Samen met het CLB en de ouders gaan wij in dit geval op zoek naar de gepaste begeleiding voor dit kind.

Onderwijsloopbaan:

In onze school willen we dat de kinderen goed voorbereid zijn op het toekomstige onderwijs en leven.  Binnen onze krachtige leeromgeving leren we kinderen zelfstandig spelen en werken, keuzes maken, plannen, zichzelf weerbaar opstellen … Dit verhoogt hun welbevinden en hun motivatie.

In de kleuterschool wordt er spelenderwijs gewerkt aan doelen van wiskunde, taal, motoriek, wereldoriëntatie, ze leren communiceren, omgaan met elkaar, … om de stap naar de lagere school kleiner te maken.

In het zesde leerjaar maken de leerlingen kennis met de organisatie van het secundair onderwijs.

We volgen de onderwijsloopbaan van onze kinderen via ons volgsysteem in Bingel.

Opvolgen van afwezigheden gebeurt via schoolware. Wanneer kinderen meerdere keren onwettig afwezig zijn, gaan we in gesprek met de ouders of wordt het CLB ingeschakeld.

Psychisch en sociaal functioneren:

We willen in onze school een veilig schoolklimaat bieden aan onze kinderen.  Dit doen we enerzijds door structuur te bieden in de vorm van duidelijke schoolafspraken zodat elk kind weet wat van hem/haar verwacht wordt.

Anderzijds organiseren we groepsvormende activiteiten die ervoor zorgen dat de klas een hechte groep vormt, waar kinderen zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn.

Dit zorgt ervoor dat thema’s zoals pesten, conflicten bespreken enz. bespreekbaar worden.

Om de verbondenheid met de andere kinderen van de school te bevorderen, werken we een jaarthema uit.

Sommige kinderen hebben het moeilijk om zich aan te passen aan de groep of school. De leerkracht en de zorgleerkracht zoeken samen naar oplossingen om kinderen hierbij te helpen. Ze reiken extra materialen aan, of gaan met kinderen aan de slag rond thema’s als faalangst, omgaan met gevoelens …  Indien nodig roepen we de hulp in van het CLB of externen. (logo, leersteuncentrum,…) We zoeken samen naar een gepaste begeleiding voor dit kind.

Preventief gezondheidsbeleid:

De gezondheid van onze kinderen vinden we belangrijk. We organiseren verschillende activiteiten in onze school om gezondheid te promoten. Denk aan fruitmomenten, gezonde dranken aanbieden, jaarlijkse sportactiviteiten, wekelijkse turnlessen, …

Tijdens WO komen er verschillende gezondheidsthema’s aan bod.

De kinderen worden opgevolgd door CLB tijdens het medisch schooltoezicht.

Tijdens onze activiteiten houden we rekening met speciale noden die kinderen hebben op vlak van gezondheid (allergieën, …)